Zolang de mensheid bestaat en consumeert de natuurlijke menselijke behoeftes, is er een associatie tussen die twee. Persoonlijk denk ik dat het enigste wat ons onderscheid van de dieren, onze fantasie is, in een heel breed scala. Voor de rest zijn we gewoon, in de beginne, apen met een pak aan. Niets meer, niets minder. Dat willen we natuurlijk vooral niet weten, ons ego zegt dat we zoveel meer zijn, nadenkend, beheerst, creatief, cultuur minnend, de hogere kunsten, scheppend, godvrezend bla bla bla bla bla. Maar dat dun laagje vernis is wel heeel dun en wordt enkel in stand gehouden door maatschappelijke normen. De griekse fildsoof Diogenes had dit al lang geleden door en predikte schaamteloosheid, voedt je innerlijke dier. We zijn niet meer dan honden met een jas aan. Diogenes kende nog geen apen, denk ik.
Als je vraagt aan de mensen wat ze denken bij de vraag: noem erotische groenten of fruit op. De vrijzinnige beelddenkers onder ons kunnen er wel een aantal op noemen, het succes in staphorst zal wat minder zijn. Ondanks het gegeven dat we door god, naar zijn evenbeeld, geschapen zijn, dus god heeft ook onze natuurlijke behoeftes geschapen. Daar ben ik hem nog eeuwig dankbaar voor. Ria valk zong al, in een tijd waar we heel wat vrijer omgingen met groente enz, het melolietje preien op mijn dijen, bietjes op mijn tietjes, en karbonades en salades op mijn bil. Andre van duyn zong meen ik : ik heb hele grote bloemkolen en in de film van wallece en grommit, the where rabbit, moet je zien, worden ook groenten, waaronder wortels en bloemkolen pikant komisch op gevoerd. Zelf krijg ik altijd een naar gevoel als mijn lieve echtgenote met grof geweld de courgette te lijf gaat, met een groot hakmes, om die in plakken te verdelen. Ik vergeet bijna wim sonneveld in dit rijtje met een conference over: stel je voor dat groenten erotisch zijn. Je loopt over de wallen langs een groenteshop en in de vitrine liggen, schaars verlicht, met roodlicht, groenten open en bloot uitgestald. Dan hou je het,als gezonde man dan wel gezonde vrouw, toch niet meer.
Mijn vroegere koksleerling sjonny broers van het beroemde restaurant DE LIBERTIJNE heeft hier ook een boek overgeschreven: de hete keuken. Hierin gaat hij uitgebreid in op de samenhang tussen eten/drank/erotiek en groenten. En hoe je die het beste klaarmaakt.
Tot zover de groenten. Wat te denken van aardbeien, kersen en frambozen? Niet zo erotisch maar wel symbool van verleiding en misschien het begin van iets heftigs. Bananen is wel duidelijk. Ananas: lijkt me vrij pijnlijk, vindt ook georgina verbaan na wat proberen waarschijnlijk. Bij abrikoos en perzik is het veel duidelijker, vriendje gerard cox zong al over de perzik op het zadel. Ook queen laat in de videoclip bicycle race de perziken dansen op het zadel. Tijdens een school rondleiding melde een jongetje wat beschroomd: het zijn net billetjes. Ik kon dat enkel beamen en hem geruststellen dat vrijwel iedereen onbewust zo denkt maar dat vooral niet wil toelaten, laat staan erkennen. Naast de vorm is natuurlijk ook het aaibaarheids gehalte een punt. Dat zachte huidje en, bij de oude rassen, nog de blozende wangetjes, had ik maar zulke zachte billen. Abrikoos en vooral pruim hebben een nog grotere verbeeldingskracht en worden in verband gebracht met het meest vrouwelijke deel onder de gordel. Het gedicht van jantje zag eens pruimen hangen heeft dan plotseling een heel andere lading. Waarom jantje en niet janneke? Zo kun je ook een fruitschaal op een heel opwindende manier ervaren. Daar verbleekt emmanuelle kristel toch bij?
En dan de bloemen nog, ach die blumen. Al eeuwen en eeuwen synoniem voor verbeelding, verleiding en erotische boodschappen. Ik zal gelijk maar met een heftig voorbeeld beginnen. In de pinkfloyd film the wall is een mooie scene waarin een verleidelijke, aftastende bloemen paringsdans tussen 2 bloemen voorkomt. Gaandeweg veranderd een bloem in een soort bloemvulva, terwijl de andere, spitse, bloem aftastend probeert te penetreren. Uiteindelijk vreet de bloemvulva de spitsebloem op. Ga deze film zien, gaat over contact armoede en afwijzing in menselijke relaties. Volgens mij behandeld deze scene de mannelijke angst voor het zwarte gat. Wat gebeurt er als ik hem erin steek? En natuurlijk der rudi carel met tulpen uit amsterdam.
In de schilder en beeldhouwkunst werd ook bloementaal gebruikt om stemmingen en boodschappen over te brengen. Witte leliën des velds stond voor maagdelijkheid. Een vrouw die een witte roos aanbood aan een man bedoelde: niet bereid tot een erotisch samenzijn en als de vrouw een rode roos aanbood stond zij open voor een erotisch samenzijn. Zeg het met bloemen is dus al een oude uitdrukking. Ook cupido/eros, god van de liefde/vruchtbaarheid, is vaak omgeven met bloemen evenals cherubijntjes en putti, kleine blote jongetjes met of zonder vleugeltjes, die talrijke barok kunstuitingen sieren.
Aparte bloemen zijn de sneeuwklokjes, gevat in een kinderhand betekend het dat het kind vroeg overleden is. Geknakt in de lente, nooit de zomer bereikt.
de franse roccocoschilder fragonard was een meester in de beeldtaal. Zijn lichte palet is werkelijk een lust, voor oog en hormonen.
De schilder manet heeft olympia met orchidee en bloemen uitgerust, de hele enscenering duidt op seksualiteit. Bij zijn dejeuner sur l’herbe liggen de perziken op de voorgrond.
wordt vervolgt.